MotorVitamine
September 09, 2010, 05:14:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wil je het beste voor je motor, click voor meer info

Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor kh wordt heet  (gelezen 695 keer)
flonker
Groentje

« Gepost op: Augustus 22, 2009, 04:11:50 »

De motor van mijn kh wordt erg heet.hij start goed en loopt regelmatig
De uilaat werd na een paar minuten al blauw. is dit normaal ? kan iemand hier iets over zeggen ?
max 2,3.
Jr. Member
**

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 22, 2009, 04:33:15 »

Flonker nog even een paar uur geduld, als er een verstand van een K heeft is M1 (en nel) het wel.
En zo gauw hij wat tijd heeft kan hij je vast een eind op weg helpen.
En dat ze heet worden is inderdaad zo,maar er schijnt wat aan te doen zijn................. Knipoog
Max 1
Life Member

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 22, 2009, 07:19:36 »

Hallo Flonker,   Zojuist je vraag gelezen en ook het antwoordt van M2,3. Voor mij komt dat heet worden van de KH niet als iets wat onbekend is. Vanaf 1968 tot 1979 op dit type motor gereden en altijd weer was het heet worden een zorg, vooral als we op vakantie gingen en dan zo,n 5--tot 6000 km. voor de boeg hadden. Zoals we nu weten kreeg het blok continue te weinig smering,    hangende kleppen, en ook heb ik meegemaakt dat de elektrode van de bougies aan elkaar smolten of dat het bougiekapje als een vormeloze hoop over de bougie hing. Het meest vervelende was dat de olietank precies onder mijn bovenbeen zat en door deze hitte er blaren op mijn been kwamen. Ook die blauwe uitlaat is niet onbekend. Toch is de KH voor mij de motor gebleven die mij het best beviel. Door andere koppen en nokkenassen (KHKR TT) liep de motor enorm soepel en kon ik lezen en schrijven met mijn KH. Heb ook nog eens een poosje met een Sportster gereden, een nieuwe nog wel, en  er ondermeer een trip van 4 weken naar Noorwegen mee gemaakt, maar voor mij was toch de KH "mijn motor". Maar met deze verhalen schiet jij niet veel op en daarom zal Max 1 vanavond even schrijven. Om alvast een idee te krijgen, kijk alvast en lees het allemaal door : het topic over de Liberator techniek. Dit  is haast allemaal toepasbaar op de KH. En ik weet het zeker, dan heb je en zal je nog lang plezier hebben van deze fantastische motor.

groeten van Nel
flonker
Groentje

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 25, 2009, 08:26:30 »

Nu weet ik dat deze motoren heet worden .
Ik ga zeker de topic over de liberator techniek door lezen.
Max 1
Life Member

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 27, 2009, 09:30:23 »

Ik ga zeker de topic over de liberator techniek door lezen.

En? Zijn er nog vragen?
Inderdaad het heet worden is een algemeen HD verschijnsel en een KH is geen uitzondering op deze regel. Maar zoals we gaan proberen duidelijk te maken, in het topic over de logistieke ademhaling is het bij langeslag motoren echt een probleem.
Nog sneller heter dan alle andere HD motoren. Met een boring en slag van 69 x 116 is het in de zijklepperwereld een uitzondering. Zo is het ook met de temperatuur en al is het heet worden van de uitlaat opzich geen probleem, de koppen en klepzittingen gaan gemakkelijk scheuren.
Hoe is met de klepzittingen van jouw KH? En nog geen scheuren in de kop? Bij het puntje in de kop tussen de beide kleppen?
 Indien je er de mogelijkheid toe hebt, is het ook mogelijk om in je KH de inlaat timing korter te kiezen en zo de ademhalings balans enigzins te herstellen. Simpel de inlaatnokken vervangen door die van de WL.
Verbazend hoeveel beter de KH daar van wordt en minder heet.
« Laatste verandering: Oktober 27, 2009, 09:32:41 door Max 1 » Gelogd
flonker
Groentje

« Antwoord #5 Gepost op: November 09, 2009, 11:50:17 »

hallo Max
Heb nog geen vragen.Ik heb de laatste tijd niet veel gedaan. de motor is inmiddels   bij de rdw gekeurd en heeft een kenteken.
Inmiddels heb ik er een paar honderd kilometer mee gereden.Hij rijd goed maar gebruikt nog al wat olie.daar ga ik nu eerst naar kijken

groeten: flonker
Max 1
Life Member

« Antwoord #6 Gepost op: November 11, 2009, 04:33:45 »

Hij rijd goed maar gebruikt nog al wat olie.daar ga ik nu eerst naar kijken

Er naar kijken? Het is te zien in de olietank! (geintje)
Hoeveel per 100 of 1000 km.? Weet nog van de begintijd van het KH rijden; 1 ltr. per 50 KM.
Heen en weer Utrecht en de olietank bijna leeg. Wat moet je dan ook in Utrecht doen, zal je denken. maar daar waren we soms vanwege de HDCN. Toen nog de HD club Utrecht.
Met de secretaresse op weg naar bestuursvergaderingen, door weer en wind.
Het verbruik nooit gezien als een reden om de KH weg te doen. Eerder andersom; er aan werken tot ook deze motor er beter van wordt.
Achteraf zijn het misschien juist de problemen die een reden zijn geweest om zo een HD te gaan rijden. Tijdens de koop werkzaam bij de firma Maaskant en daar werden de KH’s van de Koninklijke Marechaussee onderhouden. Genoeg voorkennis om juist geen KH te kopen, of juist wel. De voor en achter vering was een groot voordeel en de blok/bak constructie gaf een geheel andere motor dan de BigTwin’s. Problemen waren er in alle HD’s en daar vormde de KH geen uitzondering in. Begin ’60 wist je niet beter, niet één HD waar je lang en zorgeloos mee kon rijden. Of regelmatig sleutelen. Dat werd zelfs als een hobby gezien; leuk sleutelen aan klepgeleiders.
Natuurlijk werk je graag aan een HD, maar dan moet het wel een verbetering zijn en geen regelmatig vervangen van onderdelen.
Lees af en toe op het Flatheadpower de noodkreten van zijklepper rijders. Die zijn het domme sleutelen meer dan zat en zoeken een antwoord voor een technisch probleem.
Des te verwonderlijker is het, dat er niemand op dat FHP forum de rijder een antwoord geeft. Of kan geven! Je weet het natuurlijk nooit zeker of er iemand is die wel de nodige kennis heeft verzameld om op alle problemen een antwoordt te hebben. Je moet maar bij toeval dat FHP forum tegenkomen en er zin in hebben om een antwoord te willen geven.
Tot nu toe lijkt het op een verzamelpunt van problemen zonder enig zinvol advies of de reden van een probleem.
De reden van het olieverbruik van je KH zal je zeker niet op dat FHP forum tegenkomen en een advies wat er aan te doen ook niet. Het is in al die jaren nooit als een probleem gezien, het hoort er gewoon bij. Geen KH kopen is een advies of er niet mee rijden.
Niet tevreden met zo een advies? Dan sta je er alleen voor, zoek het maar uit, is dan het laatste advies!
Zo staan veel HD’s stil, hopend op een oplossing van de vele problemen in de oude techniek.
Ondanks de reikwijdte van het internet is een verklaring en een oplossing van het olieverbruik van een KH niet te vinden. Zelfs niet daar waar de problemen zijn ontstaan. Of het is al die jaren niet gezien of als een eigenschap geaccepteerd. Ook een manier van HD rijden, alles zien als een eigenschap? Toen in de jaren ’30-’80 olieverbruik als normaal werd gezien was het toch een maatstaf voor de kwaliteit van je motor. Zeker na een revisie was het olieverbruik een moeilijk punt in de overweging; is de revisie wel goed gedaan? Of kon het beter!
Olieverdikkers konden het verbruik aanzienlijk terug brengen en maakte het mogelijk om steeds verder weg te gaan. Wel bij iedere keer tanken even kijken, of bijvullen noodzakelijk is, natuurlijk.
Flathead komt op zijn zoektocht naar beter, als vanzelfsprekend ons verhaal tegen. Dat is mede te danken aan Google en hun zoeksysteem. Maar het begint natuurlijk met schrijven en laten zien van problemen en hun oplossing.
De oplossing voor het olieverbruik van de KH ?
De klepgeleiders en hun smering. Zo simpel kan het zijn. Maar de oplossing is niet zo simpel als het lijkt. Volg de handelingen van Flat  en je ziet als vanzelf de reden en de oplossing van het kleppensmeer probleem. Niet alleen het probleem van de uitlaatklep die helemaal geen olie krijgt maar ook de oplossing voor het teveel aan olie voor de inlaatkleppen. Vooral de achterste inlaatklep krijgt teveel olie. Deze klep staat direct boven de terug geblazen olie uit het carter. De groef in de stotergeleider in dan genoeg om de olie naar boven te blazen maar de weg terug is afgesloten. Zo staat de achterste inlaatklephuls constant vol met olie, tijdens het rijden. Zet de motor stil en na een paar tellen is de olie weer weggelopen. Zo zal je nooit de reden vinden van het olieverbruik via de inlaatkleppen. Maar ga je kijken hoeveel koolvorming er in de inlaatkanalen zit, dan moet je tot één conclusie komen; er komt teveel olie en het wordt daar erg heet.
In een WL met een bijna nooit goed werkende oliepomp is het probleem natuurlijk heel anders dan bij een K motor. Daar doet de pomp het meestal wel, en dat zie je aan oliepijl in de olietank.
Een advies? Boor gaten in de nokvolgers, niet één maar zoals de gebruiksaanwijzing laat zien, twee. Eén is echt niet genoeg, het moeten er twee zijn; één voor de aanvoer en de andere is dan de afvoer. Door de schuin geplaatste nokvolgers is de afvoer van de olie als vanzelfsprekend en ontstaat er een natuurlijke circulatie.
Nooit teveel en nooit te weinig. Zo simpel kan techniek zijn.
En dat schuin geboorde gaatje in de nokvolger dan?
Leuk verzonnen door de jongens bij HD, maar het werkt niet.
Het gaatje komt halverwege de groef in de nokvolger geleider en maakt een verbinding met het carter. Voor de ruimte rondom de klepsteel en de geleider maakt het niets uit. Of er komt niets en als het er komt dan kan de olie niet weg, wel of geen schuin geboord gaatje. 
Het schuine gaatje was er al eerder dan de K motoren. Ergens begin ’47 in de WL voor het eerst toegepast, maar nooit een positief resultaat er van gezien. Dat is dan weer een voordeel van tijd, en goed kijken. Hoef je daar niets van te verwachten, dat schuine gaatje bedoelen we.
Natuurlijk is er ook een zuiger en een cilinderwand en een wel erg lange slag. En een slingerende krukas en misschien een kromme drijfstang en misschien de verkeerde zuigerveren. Maar als je denkt dat is allemaal in orde, kijk dan naar je klepgeleiders en de ademhaling in de klephulzen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
  Link naar de kalender  
Ga naar: